search
5 juli, 2018

Ökad bedrägeritrend – så skyddar du dig smidigt digitalt

Riktade bedrägerier mot företagens beslutsfattare fortsätter att öka.
Förutom ökad kunskap finns smarta och enkla tekniska lösningar för att förbättra säkerheten – inte minst när det kommer till hantering av e-post.
– Multifaktorautentisering är något vi verkligen uppmuntrar att alla börjar se över, säger Stefan Jonsson, CloudPros expert på området.

Lösningar för Office 365

Stefan Jonsson har 11 år bakom sig i koncernen Combined Excellence och har funnits med hos CloudPro sedan starten för drygt två år sedan. På senare tid har han, tillsammans med flera kollegor på CloudPro, specialiserat sig på lösningar för Microsofts plattform Office 365.

– Fördelen där är att användaren får mycket för pengarna, extremt mycket. Framför allt om man jämför med att ha motsvarande lösning ”in house”. Dessutom finns det kompetenta tjänster som ligger långt framme, det händer hela tiden något nytt, konstaterar Stefan Jonsson.

LÄS OCKSÅ: Förstärkt partnerskap med Microsoft för CloudPro.

Enkel övergång till multifaktorautentisering

Inom ramarna för Office 365 finns också möjligheten att aktivera en lösning för multifaktorautentisering.

– Det är en smärtfri aktivering och lätt att börja använda. Att det är en så låg tröskel gör att det kräver en liten insats hos slutanvändaren bara det finns rätt information och en tydlig plan för början, säger Stefan Jonsson som varit med och implementerat lösningen hos flera av CloudPros kunder.

Han har på nära håll sett hur sofistikerade bedrägerier riktar in sig på nyckelpersoner i företag.

– En metod som används flitigt är att lura användare att ange sina inloggningsuppgifter via en fejkad sida. Bedragarna kommer då över alla uppgifter som behövs för att logga in och när de väl är inne sätter de igång att kontrollera användarens e-post, förklarar Stefan Jonsson.

LÄS OCKSÅ: Optimal användning av Office 365.

Genom den åtgärden kan all trafik övervakas utanför systemet.

– Vid rätt tillfälle hoppar de sedan in i en konversation och ”spoofar” ett mejl som leverantör eller kund och kan på så sätt lura till sig en överföring till ett konto, berättar Stefan Jonsson.

TRE TIPS TILL ÖKAD SÄKERHET

1. Se över era befintliga system – finns det möjlighet att öka säkerheten på ett enkelt sätt med befintliga resurser. Som att exempelvis implementera en multifaktorautentisering.

2. Dokumentera och kommunicera – skapa en genomarbetad IT-policy där det är tydligt för alla användare vad som gäller och vilka konsekvenser slarv och okunskap kan leda till.

3. Kunskap – utbilda personalen, i synnerhet beslutsfattare, så att de tekniska lösningarna inte blir fruktlösa på grund av ”mänskliga misstag”.

Vill du meta mer?


Du kanske även vill läsa

14 november, 2018

Rekryteringar till team som fortsätter att växa

CloudPro stärker upp sitt team för service delivery med flera rekryteringar – både internt och externt.

Fortsätt läsa
1 november, 2018

Smiling Workplaces – nytt spetsbolag i koncernen

Combined Excellence fortsätter etablera nya varumärken med tydlig expertpositionering och bildar därför Smiling Workplaces AB. Erbjudandet ...

Fortsätt läsa
9 oktober, 2018

Lennart Ivars kliver in som CFO

CloudPro förstärker sin organisation genom rekryteringen av Lennart Ivars. Han kliver in i rollen som CFO och Service delivery manager.

Fortsätt läsa